طراحي و پياده سازي موتور هاي رزرواسيون ( XML )

معرفي

اتصال به كارگزاران بزرگ رزرو هتل و پرواز در سراسر جهان تبديل به يك نياز ضروري براي دفاتر گردشگري شده است. دفاتر با دريافت مشخصات درگاه هاي اتصال مستقيم به خدمات اين كارگزاران كه اصطلاح فني آن " وب سرويس " ناميده مي شود و با پياده سازي آن در بستر فني خود، به مشتريان و بازديدكنندگان آنلاين دسترسي دريافت اطلاعات لحظه اي از مشخصات و نرخ هاي پرواز و هتل هاي سراسر جهان را ارائه مي دهند و امكان رزرو فوري پرواز و هتل را به آن مشتريان بدهند.
از ويژگي اين سامانه امكان راه اندازي پورتال هاي رزرواسيون B2B ( فروش به آژانس هاي همكار ) و B2C ( فروش به عموم مردم و شركت / سازمان هاي طرف قرارداد ) است. دفاتر گردشگري با راه اندازي اين نوع سيستم ها، شعبه اي 24 ساعته و آنلاين از خدمات بين المللي را فعال خواهند كرد كه به بازديد كنندگان و مشتريان خود امكان دريافت خدمات لحظه اي سفر در هر نقطه دنيا را در آرامش خانه يا محل كار را خواهد داد. كافي است اين خدمات در بستري جامع قرار گيرند تا در كنار اطلاعات مفيد از مقاصد و ارائه ساير خدمات آژانس به عموم، خدمات كامل و سريع سفر در اختيار آنها باشد.
با راه اندازي اين نوع سيستم ها، دفاتر گردشگري قابليت ارائه خدمات لحظه اي گردشگري مانند رزرواسيون هتل، پرواز، ترانسفر و ... را به صورت اختصاصي با ساختار دلخواه خود را خواهند داشت و امكاناتي چون پرداخت آنلاين ريالي، داشتن صفحه هاي شخصي ( پروفايل ) و... را در اختيار بازديدكنندگان وبسايت خود قرار دهند.
راه اندازي ارتباط هاي وب سرويس به كارگزاران در اغلب مواقع مستلزم پرداخت ضمانت هاي مالي به كارگزاران براي دريافت كد هاي برنامه نويسي و اتصال است، از اين رو به دفاتري كه مايل به پرداخت اينگونه ضمانت ها نيستند سامانه هتل ايده پرداز پيشنهاد مي شود.
آشنايي با فناوري XML Webservice :
وب سرويس چيست ؟
وب سرويس متد و روشي است براي انتقال لحظه اي اطلاعات ميان دو سيستم مي باشد. يه شكل ساده مي توان اين گونه تشريح كرد كه سيستم وجود دارد كه نياز به دريافت فوري و مستمر گروهي از اطلاعات است كه اين اطلاعات در سيستمي ديگر موجود مي باشد. در اين حالت سيستم اول براي سيستم دوم با توجه به اطلاعات مورد نياز و در قالبي مشخص و استاندارد، درخواستي را از طريق دنياي وب ارسال مي كند و پس از زماني اندك كه گاهي اوقات به ثانيه هم نمي رسد، سيستم دو مجددا در قالبي مشخص، پاسخ درخواست شامل اطلاعات مورد نياز و خواسته شده را براي سيستم اول ارسال مي نمايد تا سيستم اول به كاربر آنرا نمايش دهد.
همان طور كه اشاره شد، اين اطلاعات بايستي در قالبي مشخص و استاندارد باشند كه رايج ترين آنها فناوري XML ( eXtensible Markup Language ) است. البته روش هايي ديگر مانند SOAP، WSDL و UDDI نيز استفاده مي شوند.
سيستم هاي وب سرويس در بسياري از جا ها كاربرد دارد. مهمترين كاربرد آن در زمينه گردشگري، دريافت موجودي و قيمت هاي لحظه اي انواع خدمات گردشگري از كارگزاران بزرگ است.
هتل ها و آپارتمان هاي بين المللي
هتل ها و آپارتمان هاي بين المللي
پروازهاي بين المللي و داخلي
پروازهاي بين المللي و داخلي
صدور آنلاين بيمه پاسارگاد
صدور آنلاين بيمه پاسارگاد

راه اندازي سامانه

ايده پرداز چه چيزي ارائه مي دهد :
ما با دريافت كد هاي برنامه نويسي و اتصال از دفاتر گردشگري، در زمان 45 الي 60 روز بستر يك موتور جستجوي كامل در قالب يك وبسايت رزرواسيون و متصل به شبكه بانكي كشور ( شتاب ) را ارائه مي دهيم. در اين وبسايت بازديدكنندگان قادر خواهند بود بر اساس معيار و فيلتر هاي گوناگون خدمات مورد ارائه در وب سرويس را جستجو كنند، اطلاعاتي جامع از خدمات ( در صورت وجود اطلاعات ) را مطالعه نمايند و پس از عضو شدن نسبت به رزرو و دريافت فوري و آنلاين تاييديه آن اقدام نمايند.
آژانس ها صاحب چه چيزي مي شوند :
وب سايتي اختصاصي و به نام خود با امكان ارائه و رزواسيون لحظه اي انواع خدمات گردشگري ارائه شده آنها در وب سرويس خود به عموم مردم با ويژگي دريافت مبالغ از طريق كارت هاي شتاب و صدور فوري تاييديه رزرو. همچنين با وجود امكاناتي چون عضو گيري آنلاين و مشاهده هر يك از جستجو هاي اعضا، نسبت به ايجاد پايگاه مسافران و ارائه خدمات اطلاع رساني و تبليغاتي به آنها اقدام نمايند.
آژانس ها نياز به چه امكاناتي دارند :
دفاتر گردشگري براي راه اندازي سيستم هاي رزرواسيون اختصاصي خود نياز به تامين 4 مورد ذيل را خواهند داشت :
  • كد هاي برنامه نويسي براي اتصال به خدمات لحظه اي كارگزاران : براي دريافت اين مورد از سوي كارگزاران بطور معمول لازم است دفاتر گردشگري ضمانت هاي مالي در اختيار كارگزاران قرار دهند و پس از آن فايل هاي راهنماي اتصال را دريافت خواهند كرد.
    پيشنهاد مي شود ابتدا يك نمونه فايل راهنما از كارگزار درخواست شود تا توسط دفاتر گردشگري در اختيار ايده پرداز گذاشته شود تا بر اساس آن چهارچوب اوليه پياده سازي و موارد نهايي قرارداد به دفاتر اعلام شود.
  • تهيه سرور : راه اندازي موتور هاي جستجو به دليل نگهداري از تمام فرايند جستجو تا رزرو و اطلاعات خدمات ارائه شده از سوي كازگرار و همچنين پايگاه اطلاعات اعضا، نياز به تهيه يك سرور اختصاصي خواهد داشت كه به دو صورت ذيل قابل تهيه مي باشند :
    الف ) در صورتي كه از ابتدا بخواهيد سرور فيزيكي كاملي را براي دفتر خود راه اندازي نماييد : هزينه سرور و تجهيزات از حدود 120،000،000 ريال آغاز مي شود و تا حدود 300،000،000 ريال ( بسته به قدرت و سرعت دلخواه ) . برخي از سرور ها از اين مبالغ نيز بيشتر مي باشد اما پيش بيني ما عدم نياز به چنين سرور هايي تا حداقل 1 سال آينده و افزايش بازديدكنندگان و رزرو كنندگان است.
    راه اندازي سرور مجازي و ابري ( Cloud Server ) كه پيش بيني ما مناسب بودن چنين سرويسي تا حداقل يكسال آينده است ( بسته به قدرت و سرعت با توجه به حجم بازديدكنندگان ). هزينه راه اندازي چنين سروري از حدود ماهيانه 5،000،0000 ريال آغاز مي شود. چنين راهكاري در ابتداي كار پيشنهاد مي شود.
    پيشنهاد شركت ايده پرداز براي شروع پروژه ها راهكار ب مي باشد.
  • 1 الي 2 نفر پشتيبان سيستم در ابتداي راه اندازي : فعاليت آنها در زمينه كنترل سيستم ها، ارتباط با بازديدكنندگان، برطرف كردن موارد پيش آمده در رزرو ها از سوي كارگزاران و ... مي باشد
  • درگاه پرداخت آنلاين اينترنتي و دريافت نماد اعتماد الكترونيك

قابليت ها و مزايا

امكانات اختصاصي وب سرويس هاي هتل
  1. اطلاعات Static هتل ها ( از جمله امكانات، موقعيت، انواع اتاق ها، انواع وعده هاي غذايي، درجه هتل و ... )
  2. قيمت هاي انواع اتاق ها
  3. شرايط ابطال
  4. وعده هاي غذايي
  5. اطلاعات ضروري
  6. تخفيف هاي ويژه
  7. 5 نوع فيلتر نتايج جستجو مانند موقعيت، قيمت، درجه، نام هتل، امكانات ( در هتل )
امكانات اختصاصي وب سرويس هاي پرواز
  1. اطلاعات Static ايرلاين ها و فرودگاه ها ( از جمله نام و نشان ايرلاين ها، كد ايرلاين ها، انواع هواپيما ها، نام و كد فرودگاه ها، موقعيت و ... ) قيمت هر كلاس
  2. شرايط ابطال
  3. اطلاعات ضروري
  4. مشخصات كامل پروازي ( شامل مسير، شماره پرواز، ميزان بار مجاز، توقف ها، ساعت هاي پروازي و... )
  5. 5 نوع فيلتر نتايج جستجو مانند قيمت، كلاس پرواز، ايرلاين، ساعت حركت، تعداد توقف...
امكانات عمومي تمامي وب سرويس ها
  1. پياده سازي سامانه مديريت مسافران و اعضا و نگهداري از اطلاعات شخصي، ارتباطي و مسافرتي آنها
  2. فارسي سازي ( تا حد امكان )
  3. اتصال به سامانه بانكي شتاب و اتصال به درگاه بانك پارسيان ( امكان پرداخت از كارت هر بانك عضو شبكه شتاب خواهد بود )
  4. امكان ايجاد پروفايل هاي شخصي براي عموم مردم و شركت هاي طرف قرارداد ( B2B )
  5. امكان ايجاد پروفايل هاي رزرواسيون براي آژانسها زير مجموع با امكان تعيين درصد كميسيون كلي و ميزان اعتبار ( B2C )
  6. ايجاد محيط هاي كاربري براي هر يك از اعضاي سايت يا امكان مشاهده رزرو ها با جزئيات رزرو و مالي، امكان ابطال، پيام دهي، مشاهده جستجو ها، كنترل تراز مالي و مشاهده راهنماي استفاده
  7. ايجاد پنل مديريتي ( Admin Panel ) با امكان مشاهده فهرست اعضا و اطلاعات آنها، مشاهده جستجو ها و رزرو ها با جزئيات رزرو و مالي، سامانه مديريت ارتباط با مشتري آنلاين ( Online CRM )، ارسال و دريافت پيام به اعضا، مديريت ميزان درصد Mark Up به صورت كلي و به ازاي هر آژانس، تعيين نرخ تبديل ارز و مشاهده تراز هاي مالي كلي و به ازاي هر يك از اعضا.
  8. امكان مشاهده فهرست تمامي شهر و هتل هاي جستجو شده با اشاره نام فرد جستجو كننده، تاريخ آن و نتيجه جستجو ( خريد، عدم خريد يا ابطال )
  9. سيستم مديريت محتوا ( CMS ) براي مديريت، طراحي و تامين محتواي سايت رزرواسيون با حداقل اطلاعات فني

پياده سازي و استقرار

پياده سازي در 3 گام ذيل صورت مي گيرد : :
گام اول :
ارائه كد هاي اتصال به ايده پرداز و ايجاد يك موتور جستجو در بستر يك وبسايت رزرواسيون خدمات گردشگري.
همچنين تهيه دامنه مناسب و تغيير آدرس هاي DNS آن به دو نشانه ذيل :
NS1[dot]Idehpardazdns[dot]com
NS2[dot]idehpardazdns[dot]com
گام دوم :
انجام تست هاي لازم و انواع Scenario هاي جستجو تا رزرو و دريافت مشخصات اتصال نهايي ( Live Codes )
گام سوم :
ارسال فايل دريافتي از سوي شركت نماد اعتماد الكترونيك به ايميل پشتيباني شركت ايده پرداز به آدرس Support@idehcorp.com و دريافت مشخصات درگاه بانكي
نسخه هاي پيشرفته و تخصصي يك مرحله ويژه در استقرار را خواهند داشت كه شامل موارد ذيل است : يك جلسه آموزش در نحوه به روز رساني سايت رزرواسيون يك جلسه آموزشي در زمينه استفاده و بازاريابي بهينه سامانه هاي رزرواسيون آنلاين

آموزش و پشتيباني

شركت ايده پرداز تنها پشتيباني فني سامانه رزرواسيون را بر عهده دارد و پشتيباني هاي گردشگري از جمله بررسي مسائل مسافران، كيفيت خدمات هتل ها، برخي از اشكالات پيش آمده پس از رزرو و اين قبيل موارد توسط كارگزار پشتيباني مي شوند و تمامي مفاد آن در قرارداد ميان آژانس ها و كارگزار پيش بيني شده است.
طرح استاندارد : هزينه معادل 20% كل قرارداد به صورت ساليانه كه در بازه هاي 3 ماهه پرداخت مي گردد. پشتيباني شامل خطاگيري از مسائل نرم افزاري، كنترل سامانه، به روز رساني اطلاعات Static، نگهداري از درگاه هاي ارتباطي و بانكي مي باشد. خطا ها شامل موارد مربوط به مشكلات كارگزاري، سخت افزاري، بانكي نخواهد بود و تنها مربوط به خطا هاي سيستمي است.
اين طرح شامل گارانتي رزرو ها نمي باشد و پس از نهايي شدن نسخه Beta به منظور تست دفتر گردشگري و تاييد كتبي از سوي دفتر گردشگري ، شركت ايده پرداز مسئوليتي در قبال هرگونه خطاي فني يا غير فني براي رزرو ها و هزينه هاي آنها نخواهد داشت. بديهي است كه طرفين نهايت تلاش براي حداقل نمودن اين گونه مسائل را خواهند كرد.
طرح طلايي : هزينه معادل 10% كل قرارداد به صورت ماهيانه كه در بازه هاي يك ماهه پرداخت مي گردد. پشتيباني شامل خطاگيري از مسائل نرم افزاري، كنترل سامانه، به روز رساني اطلاعات Static، نگهداري از درگاه هاي ارتباطي و بانكي مي باشد. خطا ها شامل موارد مربوط به مشكلات كارگزاري، سخت افزاري، بانكي نخواهد بود و تنها مربوط به خطا هاي سيستمي است.
اين طرح شامل گارانتي رزرو ها خواهد بود و در صورت محرز شدن خطاي شركت ايده پرداز و بوجود آمدن خسارت براي دفتر گردشگري ، شركت ايده پرداز مبلغ جرينه خالص را پرداخت خواهد كرد. اين بند شامل رزرو هايي كه از ابتدا سوخت كامل ( Full Cancellation Charge ) نخواهد بود و طي نشستي مي توان راهكاري توافقي براي اينگونه رزرو ها يافت.
زمان بندي حل مسائل سيستمي بر اساس جدول ذيل خواهد بود
گروه شـــرح زمـــان
Aخطا هاي جدي نرم افزاري كه باعث ايجاد اختلال در نمايش سايت يا زررو عموم شود و از كار با سيستم جلوگيري نمايد3 روز
Bخطا هاي كوچك نرم افزاري كه در سيستم مشاهده مي شوند اما خطر فوري و جدي در نمايش سايت و رزرو خدمات از سوي عموم ايجاد ننمايد.4 الي 7 روز كاري
Cهر گونه تغيير و يا توسعه سيستمي7 روز كاري جهت بررسي و پس از آن اعلام زمان و هزينه لازم

سوالات متداول

  1. موتور جستجوي خدمات گردشگري به چه معناست ؟
    به پياده سازي يك اتصال مستقيم از طريق فناوري هاي رايج وب سرويس ( Webservice ) به كارگزاران ارائه دهندگان خدمات گردشگري آنلاين و امكان جستجوي خدمات آنها از طريق وب سايت آژانس، موتور جستجوي خدمات گردشگري گفته مي شود. بطور ساده اين فناوري به آژانس امكان آنرا خواهد داد كه به كارگزاران خود متصل شوند و از طريق سايت خود خدمات آنها را به عموم مردم و يا همكاران ارائه دهند.
  2. آيا لازم است خود آژانس كارگزار داشته باشد ؟
    بلي، در روش پياده سازي اختصاصي موتور هاي جستجو، لازم است آژانس از كارگزار خود مشخصات، راهنما ها و لينك هاي اتصال را دريافت نمايند و به ايده پرداز ارائه دهند تا بر اساس آنها بتوان سيستم مختص آژانس را توليد نمود. در صورتي كه آژانس كارگزاري ندارد با اين ويژگي ها يا امكان دريافت اطلاعات از آنها را ندارد، مي توانيد به محصول Whitelabel ايده پرداز رجوع كنيد.
  3. زمان و هزينه توليد اين سيستم ها چقدر است ؟
    زمان، هزينه و شرايط توليد اين گونه سيستم ها، بسته به فناوري هاي كار برده در وب سرويس هاي كارگزاران است كه آژانس ها براي مطلع شدن دقيق مي توانند فايل نمونه اتصال كارگزار ( Sample Document ) را به آدرس support@idehcorp.com ارسال نمايند و پس از 48 ساعت كاري، پروپوزال آنرا دريافت نمايند.
  4. آيا مي توان به ريال و آنلاين هزينه خدمات را دريافت كرد ؟
    بلي، موتور هاي جستجو توليد شده در ايده پرداز تماما امكان اتصال به شبكه بانكي شتاب را دارند.
  5. پنل ادمين داراي چه امكاناتي است ؟
    پنل مديريتي اين سيستم ها شامل اطلاعات اعضا از قبيل مشخصات آنها و خريد ها، فهرست رزرو ها و ابطال ها با مشخصات آنها، فهرست جستجو هاي انجام شده با مشخصات آنها، پنل ارتباط با مشتري مرتبط، عملكرد سيستم، اطلاعات پايه، امور مالي شامل اطلاعات دريافت ها و مشخصات آنها از سوي اعضا و امكان تخصيص اعتبار و بخش كاربران
  6. آيا مي توان مكانيزم ابطال آنلاين را قرار داد ؟
    بلي، در صورت درخواست كارفرما مي توان امكان ابطال آنلاين خدمات را براي اعضا فعال نمود. قابل ذكر است مواردي چون استرداد خودكار مبلغ و ابطال خودكار سيستمي به دليل هزينه سنگين زير ساختاري در بسياري از موارد غير قابل انجام است و اصلا توصيه نمي شود
  7. آيا سيستم صدور واچر و يا بليط مي كند ؟
    بلي، در صورت ارائه اين امكان از سوي كارگزار، سيستم پس از خريد نهايي مي تواند صدور تاييديه نهايي و رسيد پرداخت را انجام دهد. همچنين در صورتي كه كارگزار از سامانه ارسال ايميلي تاييديه برخوردار باشد، از سوي آنها نيز ايميلي به مسافر به عنوان تاييديه ارسال مي گردد
  8. آيا سيستم داراي ابزار مالي است؟
    بلي، سيستم در سطح گزارشات مالي مرتبط به انتقالات انجام شده در سيستم را پوشش مي دهد.

محصولات گردشگري ايده پرداز

اكــــسين - سيستم جامع مديريت خدمات گردشگري
مديريت خدمات دفاتر گردشگري از برنامه ريزي پرواز هاي چارتر و هتل هاي گارانتي تا فروش تور هاي هفتگي و امور عمليات كارگزاري
طراحي و پياده سازي موتور هاي رزرواسيون ( XML )
ايجاد بستر و پايگاه هاي ارتباط دو طرفه لحظه اي با كارگزاران بين المللي خدمات گردشگري به منظور توليد سيستم هاي اختصاصي رزرواسيون آنلاين
سامانه رزرواسيون لحظه اي هتل هاي بين المللي ( White Label )
ارائه بيش از 80،000 هتل در 10،300 مقصد بين المللي با امكان رزرو لحظه اي و پرداخت ريالي به عموم مردم از طريق سايت دفاتر گردشگري
پورتال سايت ساز
طراحي سايت هاي اطلاع رساني تخصصي گردشگري با ايجاد بستري سازگار با انواع تبلت و موبايل و با هدف ارائه جذاب خدمات سفر
سامانه مديريت و رزرواسيون هتل هاي گارانتي
مديريت و رزرواسيون آنلاين انواع اتاق هاي گارانتي هتل ها با ويژگي صدور فوري تاييديه هتل ( واچر ) و دريافت مبلغ رزرو به صورت آنلاين
كليه حقوق مادي و معنوي اين وب سايت براي شركت ايده پرداز محفوظ مي باشد.