مجله ايده پرداز

آشنايي با سيستم هاي رزرواسـيون پرواز هاي داخلي و تاريخچه آنها

1396/04/04
ايرلاين هاي فعال در كشور ايران ( به استثناي هواپيمايي ماهان ) تمامي فرايند هاي مديريت مسافران و رزرو هاي خود را بر روي بستررزرواسيون گابريل ( Gabriel Reservation System )مستقر كرده اند.
سيستم گابريل در سال 1379 توسط هواپيمايي ملي ايران ( هما ) با همكاري شركت سيتا ( Sita ) در ايران به صورت اجاره اي راه اندازي شد و پس از نصب آن در مجموعه هما، اين سيستم به سرعت در واحد هاي رزرواسيون آژانس هاي مسافرتي استقرار يافت و ساير ايرلاين هاي فعال در ايران نيز هر كدام به مجموعه گابريل پيوستند تا آژانس هاي مسافرتي با استفاده از سيستم گابريل به امور رزرواسيون تمامي خطوط هوايي داخلي بپردازند. سيستم گابريل بوسيله رابط كاربري دستوري ليازون ( Liason Command Prompt ) انواع دستورات جستجو، رزرو و صدور بليط هاي هواپيمايي را از كاربران فروش بليط آژانس هاي مسافرتي گرفته و بر قراري ارتباط هاي لحظه اي با مركز ظرفيت ايرلاين ها، نسبت به انجام اين امور مي پردازد. اين سيستم در زمان خود از ويژگي هاي بالايي برخوردار بود كه مي توان برخي از آنها را نام برد :
  • داشتن (Passenger name records (PNRs
  • برنامه زماني ثبت شده از همه ي اطلاعات موجود و در دسترس براي استفاده كنندگان ايرلاين ها و پروازهاي داخلي
  • امكانات مربوط به اشتراك گذاري كد
  • اتصال به سيستم توزيع جهاني
  • رابط به سيستم كنترل براي انتخاب صندلي
  • و...
سيستم گابريل شركت سيتا تا پايان سال 2005 ميلادي توسط بيش از 160 ايرلاين در جهان استفاده مي شد، اين سيستم كه دو دهه از عمر آن مي گذرد، اكنون مي توان نشانه هايي از اين طول عمر بالا در نسبت با دنياي امروزي فناوري را در آن مشاهده كرد و تقريبا از كارايي هاي مثبت آن افتاده است. به همين دليل شركت سيتا از همان سال نسبت به به روز رساني اين سيستم اقدام كرده است كه به روز شده آن كه تحت وب نيز مي باشد، اكنون در بسياري از كشور هاي مورد استفاده قرار گرفته است و به زودي نيز در ايران اينسيستمرزرواسيون پرواز هاي داخلي، به روز خواهد شد.
در حال حاضر ايرلاين هاي داخلي ذيل بر روي بستر گابريل قرار دارند :
خلا در فروش آنلاين و ظهور نسل ربات ها
با پيشرفت هاي سريع در دنياي اينترنت، تقاضا ها برايرزرواسيون آنلاينبليط هاي داخلي در كشور ايران به خصوص در 3 سال اخير به شدت اوج گرفت. اين نياز نقطه ضعف گابريل را نمايان كرد و عدم تحت وب بودن اين سيستم و عدم وجودوب سرويس پروازيكپارچه و دقيقي، كار را در اين زمينه سخت كرد.
تنها راه ايجاد بستر هايفروش آنلاين بليطهواپيمادر استفاده از ربات ها يافت شد و بسياري از شركت هاي نرم افزاري با تخصص گردشگري، به پياده سازي اين گونه ربات ها روي آوردند. ربات هاي رزرواسيون در واقع نقش يك كارمند فروش بليط را ايفا مي كنند و به صورت خودكار دستورات فني رزرو بليط را بر اساس خواسته هاي ثبت شده مسافر در حال جستجو و رزرو در سايت آژانس ها را در رابط ليازون به صورت لحظه اي وارد مي كند. اين روش هر چند كه توانست امكانرزرو آنلاين پرواز هاي داخليرا در كشور فراهم كند و آژانس هاي مسافرتي توانستند از اين امكان بهره ويژه اي ببرند، مسائل و مشكلاتي را نيز به همراه داشت. خطا هاي بالا، رزرو هاي نادرست، عدم نمايش نرخ هاي صحيح به مسافران، نگهداري هاي مستمر هزينه بر، ايجاد ترافيك هاي سنگين در سرور هاي آژانس ها و به خصوص شركت هاي هواپيمايي داخلي كه موجب اعتراض آنها نيز شد، ايجاد منوپول هاي غلط اقتصادي و عملا توفقي طولاني در حركت فناوري گردشگري كشور به سمت مسير صحيح آن كهوب سرويس هاي رزرواسيونپروازاست، برخي از معايب پديدار شدن اين گونه سيستم هاي بود.
حركت آهسته به سمت مسير صحيح
با نمايان شدن برخي از مسائل و مشكلات ربات هايرزرواسيون پرواز هاي داخليو تلاش هاي سازمان هواپيمايي كشور و ايرلاين ها، اكنون اغلب شركت هاي هواپيمايي داخلي اقدام به توليدوب سرويس هاي رزرواسيونپروازخود نموده اند و با ارائه آن به آژانس هاي مسافرتي و تيم هاي فني آنها، امكانرزرو بليط هاي داخليبه صورت صحيح در كشور در حال پديد آمدن است. برخي از ايرلاين ها مانند هواپيمايي ماهان،ايران ايروكاسپين، كمي زودتر از بقيه دستورالعمل هايوب سرويس هاي رزرواسيونخود را در اختيار آژانسها قرار داده اند و البته ساير ايرلاين ها هم در حال ارائه آنها هستند.
پياده سازيوب سرويس رزرواسيون پروازراهي مطمئن براي ارائه خدماتفروش آنلاين بليطاست كه كشور را نيز در مسير صحيح فناوري هدايت مي كند و همگان را وادار به ايجاد سيستم هاي به روز بين المللي مي نمايد.



1396/04/04
تهيه شده توسط تيم تحريريهايـده پـرداز

محصولات و خدمات پيشنهادي ايده پرداز

در ادامه بخوانید...

آخرين مقاله ها

كليه حقوق مادي و معنوي اين وب سايت براي شركت ايده پرداز محفوظ مي باشد.