مجله ايده پرداز

7 ابزار مهم جهت آناليز رفتار كاربر در صفحات وب سايت

1396/10/28
يكي از متمايزترين مسائل بين بازاريابي ديجيتال و بازاريابي سنتي اين است كه در بازاريابي ديجيتال همه چيز قابل اندازه گيري و تجزيه وتحليل مي باشد. در واقع شما مي توانيد آمار و اطلاعات بسيار مفيدي را در زمينه كسب و كار اينترنتي خود بدست بياوريد. اين كار باعث مي شود مسير پيش روي خود را بهتر بشناسيد و اين شناخت تاثير مثبت در كسب و كار شما خواهد داشت.
آناليز وب سايت به مديران و وب مسترها كمك مي كند تا نقاط ضعف وب سايت را شناسايي كنند و در رفع آن ها بكوشند. ما قصد داريم در اين مقاله ابزارهايي در راستاي هدف بيان شده ، معرفي نماييم.
ابزارهاي تحليل وب سايت عبارتند از:
Google Analytics
Google Analytics يك نرم افزار رايگان است. اين ابزار جزء قوي ترين و پر طرفدارترين ابزار آناليز سايت (ارائه شده توسط گوگل) مي باشد. اين نرم افزار مواردي مانند: بيشترين صفحات بازديد شده، بررسي رفتار كاربر در سايت، محاسبه زمان بازديد كاربران، ميزان نرخ پرش كاربران و بررسي وضعيت محل زندگي كاربر را محاسبه مي كند و حتي قادر به نمايش نوع سيستم عامل كاربر و يا مرورگر استفاده شده توسط او نيز، مي باشد. اين نرم افزار قادر به دادن پيشنهادهايي براي بهبود وضعيت سايت مانند: افزايش سرعت آپلود سايت و افزايش مدت زمان حضور كاربر در سايت نيز مي باشد. همچنين در گوگل آناليز، شما مي توانيد كاربران حاضر درسايت را به صورت همزمان و آنلاين مشاهده كنيد.
Mixpanel
يكي از ويژگي هاي مهم نرم فزار Mixpanel تمركز بر روي رخدادهايي است كه باعث مي¬شود، كاربران را نه تنها بر اساس مراجعه به يك صفحه خاص بلكه بر اساس نحوه تعامل با اطلاعات آن صفحه مورد بررسي قرار دهيم. اين نرم افزار اغلب براي موارد تجاري طراحي شده است اما براي سايت هايي كه براي فروش و يا ارائه سرويس به مشتري طراحي شده اند بسيار مناسب تر مي باشد. اين نرم افزار شما را قادر مي سازد تا به قابليت سگمنت بندي حرفه اي ( اين قابليت به شما امكان مي¬دهد گزارشات كاربران را بر اساس سن، جنس محل زندگي و ... مشاهده كنيد)، تهيه و ذخيره جزئيات گزارش¬ها، گروه بندي مخاطبين، آناليز و تحليل هايي براساس رفتار مخاطبين و خريداران سايت و مشخص كردن زمان ماندگاري مشتريان در سايت، دست يابيد. اين نرم افزار حتي قادر به ارسال پيام به مشتريان از طريق وب و موبايل به صورت رايگان مي باشد.
Going Up
اين ابزار، سئو و محتواي سايت شما را بررسي مي كند. با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد بفهميد كه كاربر از كدام صفحه خارج شده است و حتي از چه كلمه كليدي براي ورود به سايت استفاده كرده است. همچنين رتبه الكسا سايت را هم در اختيار شما قرار مي دهد.
Stat counter
Stat counter نرم افزاري است، براي دريافت ميزان بازديد صفحات سايت مي باشد. اين ابزار داراي يك heatmap يا نقشه گرمايي است كه به كمك آن مي توانيد مشاهده كنيد كدام صفحات بيشتر مورد بازديد كاربران سايت قرار گرفته است. اين نرم افزار اطلاعات خيلي دقيق و جزئي از كاربران سايت به شما نمي دهد. اين نرم افزار به وب مسترها و مديران سايت اجازه مي دهد تا 250000 بازديد در ماه را به صورت رايگان آناليز كنند. يكي از بهترين بخش هاي اين نرم افزار، Crazy Egg است. Crazy Egg نمايش هاي تصويري از رفتار كاربر فراهم مي كند و شما را قادر مي سازد تا نوشته هاي وب سايت را طرح ريزي كنيد و نقاط حرارتي (Hotspot) را شناسايي نماييد، همچنين به درك چگونگي رفتار متقابل كاربران با وب سايت كمك به سزايي مي نمايد.قيمت اين نرم افزار در هر ماه $9 مي باشد.
HotJar
HotJar يك سرويس قدرتمند براي تحليل وب سايت شما مي باشد كه تمامي رفتار كاربران وب سايت را تجزيه و تحليل مي كند ، حتي بعضي ازسرويس هاي پيشرفته HotJar كه پولي مي باشند، مي توانند از تمام حالات و رفتار كاربر وب سايت شما فيلم بگيرند و شما مي توانيد مشاهده نماييد كه كاربران به كدام قسمت هاي سايت بيشتر مي روند و موس آن ها در كدام قسمت هاي صفحه وب سايت بيشتر قرار مي گيرد. اين سرويس حتي داراي heatmap هم مي باشد. Heatmap يا نقشه گرمايي نشان مي دهد كه كدام قسمت هاي صفحه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. سرويس HotJar هم به صورت پولي و هم رايگان ارائه مي شود. البته درست است كه بخش رايگانش داراي محدوديت هايي مي باشد اما براي مبتديان بسيار مفيد است.
AwState
اين ابزار به صورت رايگان و open source ارائه شده است و براي فعال كردن آن نياز به تغيير در سايت نداريد. اين ابزار مي تواند اطلاعاتي در مورد ميزان بازديد صفحات سايت در بازه هاي زماني مختلف ، مدت زمان حضور كاربر در سايت و حتي پهناي باند استفاده شده را نمايش ¬دهد .
Piwik
Piwik ابزاري است كه به صورت open source ارائه مي¬شود. از اين نرم افزار قدرتمند مي توان به صورت Self Hosted (يعني روي هاست وب سايت شما به صورت اختصاصي نصب مي شود و تمامي آمار سايت را در اختيارتان قرار مي¬دهد و نيازي نيست از سرويس هاي ثانويه استفاده كنيد) استفاده كرد. Piwik تقريبا تمامي امكانات آناليزگر گوگل را دارا مي باشد و مناسب براي افرادي هست كه دوست دارند اطلاعات آماري وب سايتشان فقط در اختيار خودشان باشد و شركت ديگري از آن باخبر نباشد.
كلام آخر:
ازبين اين ابزارهاي كه معرفي كرديم، Google Analytics بهترين و قوي ترين ابزار مي باشد. در واقع با وجود رايگان بودن اين نرم افزار، مي توان به اطلاعات دقيقي در مورد كاربران سايت دست يافت .
بدانيد اگر مي خواهيد يك سايت موفق داشته باشيد بدون آمار و اطلاعات كافي در اين مسير، به موفقيت نخواهيد رسيد.



1396/10/28
تهيه شده توسط تيم تحريريهايـده پـرداز

محصولات و خدمات پيشنهادي ايده پرداز

در ادامه بخوانید...

آخرين مقاله ها

كليه حقوق مادي و معنوي اين وب سايت براي شركت ايده پرداز محفوظ مي باشد.