مجله ايده پرداز

درباره حمل و نقل ريلي رجاء و نحوه عملكرد وب سـرويس رزرو آنلاين بليط اين شركت

1396/04/24
در وب سرويس هاي رزرو بليط درخواستهاي اوليه شامل مواردي چون مبدا، مقصد، تاريخ حركت، تاريخ برگشت و ... مي باشد و واكنش هاي اوليه از كارگزار شامل قطارهاي موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. ( لازم به ذكر است نحوه نمايش اطلاعات توسط تيم برنامه نويس اجرا كننده وب سرويس ساخته مي شود و كارگزار اطلاعات را صرفا به صورت كد ارسال مي كند. )
تاريخچه كوتاهي از راه آهن ايران و شركت حمل و نقل ريلي رجاء:
پيشينه احداث و بهره‌برداري موفق اولين راه‌آهن در ايران به سال 1848 ميلادي از رشت به بندر انزلي باز ميگردد. نخستين مسير از خطوط ريلي موجود كه در حال حاضر در كشور بهره‌برداري مي‌شود مسير تبريز به جلفا به طول 149 كيلومتر مي‌باشد كه در سال 1295 ميلادي به بهره‌برداري رسيد. تا پايان سال 94 ميزان خطوط ريلي كشور ( با احتساب خطوط فرعي، ايستگاه‌ها ) 13348 كيلومتر اعلام شده است. طبق گزارشات در سال 1394، بيش از 24 ميليون مسافر و 35 ميليون تن بار به وسيله راه آهن جابه جا شده است. شركت قطارهاي مسافري رجاء در راستاي افزايش سطح كمي و كيفي خدمات دهي به مردم در سال 1375 تاسيس شد. تا سال 76 بخش مسافري راه آهن ايران در كنار بخش باري ايفاي نقش مي‌ كرد. با هدف ايجاد امكان بروز تحولات اساسي و رشد كيفيت ارائه خدمات، تصويب شد كه فعاليتهاي مسافري از راه آهن جمهوري اسلامي ايران جدا شود و به شركت حمل و نقل ريلي رجاء واگذار شود.
نحوه رزرو بليت هاي قطار به روش سنتي:
تا قبل از پيدايش تكنولوژي وب سرويس ها و گسترش خدماترزرواسيون آنلاينبليط و ... رزرو و گرفتن بليط به صورت حضوري انجام مي شد. به اين صورت كه شخص با انجام تماس تلفني با دفاتر فروش بليط و اعلام نمودن مشخصات شناسايي خود بليط را رزرو مي كرد و سپس تا بازه زماني مشخصي (قبل از حركت قطار ) وقت داشت كه نسبت به حضور در محل فروش و گرفتن بليط خود اقدام كند.
وب سرويس چيست؟
وب سرويس ها در تعريف فني، نرم افزارهايي آنلاين هستند كه از سرويس دهنده ( كارگزار ) از طريق كدهاي قابل تعريف (XML يا Json ) خدمات مورد نظر سرويس گيرنده را ارائه مي كنند. سرويس گيرنده از طريق كدهاي تعريف شده در قالب درخواست و پاسخ ( Response & Request ) خدمات مورد نظر خود را دريافت مي كند.
در وب سرويس هاي رزرو بليط درخواستهاي اوليه شامل مواردي چون مبدا، مقصد، تاريخ حركت، تاريخ برگشت و ... مي باشد. پاسخ هاي اوليه از كارگزار شامل قطارهاي موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. ( لازم به ذكر است نحوه نمايش اطلاعات توسط تيم برنامه نويس اجرا كننده وب سرويس ساخته مي شود و كارگزار اطلاعات را صرفا به صورت كد ارسال مي كند. ) پس از انتخاب قطار مورد نظر درخواست دوم ارسال مي شود كه شامل وارد كردن مشخصات مسافران مي باشد. در درخواست سوم و نهايي در صورت تكميل مراحل پرداخت، درخواست صدور بليط ارسال مي شود و كارگزار نيز در پاسخ نهايي بليط را ارسال مي كند.
وب سرويس رزرو بليط رجاء:
در وب سرويسرزرواسيون آنلاينبليط رجاء 4 مرحله كلي وجود دارد:
1- مشخصات سفر كه شامل مواردي مثل: شهر مبدا حركت، شهر مقصد، تاريخ حركت ( در صورت دو طرفه بودن بليط تاريخ برگشت هم بايد وارد شود )، نوع مسافر ( شامل كوپه مخصوص خانم ها يا آقايان )، ارسال خودرو به مقصد در قسمت بار قطار، تعداد مسافران، دربست كوپه و همچنين رزرو هتل در مقصد مي باشد.
2- مشخصات مسافر يا مسافران، در مرحله دوم وارد مي شود (طراحي سايترجاء به صورتي انجام شده، كه مسافر براي ورود به اين مرحله بايد از قبل با ايميل شخصي يا كد ملي خود ثبت نام كرده باشد. )
3- پرداخت آنلاين هزينه سفر از طريق درگاه بانك هاي طرف قرارداد رجاء در مرحله سوم انجام مي شود.
4- تاييديه نهايي بليط ( با صدور كد هاي پيگيري ) در اين مرحله كه آخرين مرحله مي باشد انجام مي گيرد.
روند رو به رشدِ استقبال و استفاده ازوب سرويس هاي گردشگري:
وب سرويس ها و به خصوص انواع مختلفوب سرويس هاي گردشگريدر سال هاي اخير نقش بسزايي را در سرعت انجام كارها بر عهده دارند. شركت هاي زيادي با بهره گرفتن از وب سرويس هاي مناسب كيفيت خدمت رساني خود را بالا برده اند. با استفاده از روش هاي نوينرزرواسيون آنلاينو صدور بليط، بسياري از تماس هاي خسته كننده براي پيگيري خريد و همچنين رفت و آمدهاي مكرر جهت صدور يا دريافت بليط حذف شده اند. ( همان طور كه در قسمت صدور بليط به روش سنتي خوانديد. )
با توجه به بالا رفتن ميزان تقاضا براي مسافرت در سالهاي اخير،وب سرويس هاي گردشگريهم به سرعت در حال رشد و تغيير مي باشند. يك وب سرويس گردشگري مناسب خدمات زير را به راحتي در اختيار شما مي گذارد: ارائه مشخصات كامل هتل ها به همراه عكس يا ويديو از آن ها،رزرواسيون آنلاينپرواز يا هتل، رزرو اتومبيل در مقصد، امكان رزرو آنلاين بليط كنسرت و ساير فعاليت هاي فرهنگي در شهري كه قصد مسافرت به آن را داريد و ...
همچنين با توجه به استفاده گسترده از گوشي هاي همراه به جاي رايانه در سال هاي اخير، توليدكنندگانوب سرويس هاي گردشگريعلاوه برطراحي سايتگردشگري، طراحي وتوليد اپليكيشن موبايلرا نيز به ارائه دهندگان خدمات گردشگري توصيه مي كنند.



1396/04/24
تهيه شده توسط تيم تحريريهايـده پـرداز

محصولات و خدمات پيشنهادي ايده پرداز

در ادامه بخوانید...

آخرين مقاله ها

كليه حقوق مادي و معنوي اين وب سايت براي شركت ايده پرداز محفوظ مي باشد.